Mindful eating – 10 wskazówek jak jeść „uważnie”

Jak większość z nas, prawdopodobnie jadłaś coś w ciągu ostatnich kilku godzin. I, podobnie jak większość z nas, możesz nie być w stanie przypomnieć sobie wszystkiego, co zjadłaś, nie mówiąc już o tym, co czułaś podczas posiłku.

W świecie tak wielu możliwości  łatwo ulec pokusie robienia kilku rzeczy na raz. O ile chodzi o słuchanie muzyki podczas sprzątania czy czytanie w poczekalni, nie ma w tym nic złego. Problem pojawia się w momencie, kiedy nie potrafisz już całkowicie skupić się na jednej rzeczy. Na przykład na jedzeniu.

Czy zdarza Ci się jeść przed ekranem telewizora, komputera, bawiąc się telefonem czy pracując?

Niestety to błąd, który popełnia wiele z nas.

Nie skupiając się całkowicie na posiłku nie jesteś całkowicie świadoma tego, co trafia na twój talerz i ile zjadasz. Taki brak świadomości przyczynia się do rozwoju nadwagi i innych problemów zdrowotnych!

Uważne jedzenie (ang. mindful eating) to jeden z niedocenianych sposobów na lepszą kontrolę ilości i jakości spożywanego jedzenia. Oznacza ono maksymalne skupienie się na tym co dzieje się Tu i Teraz i uważną obserwację własnego ciała, umysłu i otoczenia podczas posiłku.

Dlaczego warto jeść uważnie?

  • Uważne jedzenie pomaga poprawić symptomy takich dolegliwości jak: wzdęcia, odbijanie, gazy, zgaga.
  • Dzięki redukcji stresu dobrze wpływa na zespół jelita drażliwego (IBS).
  • Korzystnie wpływa na nastrój.
  • Jedząc posiłek powoli i w spokojnych warunkach, nie będziesz miała problemu z rozpoznaniem momentu sytości. Spożywając posiłki w biegu często nie koncentrujesz się na tym co jesz i nie zauważasz, że jesteś już „pełna”. W efekcie zjadasz za dużo. A stąd już blisko do problemów z nadwagą.
  • Poprzez zwiększenie rozpoznawania fizycznych oznak głodu i pełności, będziesz w stanie rozróżnić emocjonalny i rzeczywisty głód. Przed posiłkiem zadaj sobie pytanie „Czy na pewno jestem głodna? A może to smutek/złość/nuda?”
  • Uważne jedzenie to nie tylko większa kontrola ilości spożywanego jedzenia, ale też większa przyjemność z posiłku.

Oto 10 wskazówek jak jeść „uważnie”:

  1. Zacznij małymi krokami. Na początku skup się na jednym posiłku dziennie.
  2. Usiądź w trakcie jedzenia, nie jedz na stojąco.
  3. Nie oglądaj telewizji, nie przeglądaj telefonu, nie słuchaj muzyki. Jesteś tylko ty i twój talerz. Nie rób niczego poza jedzeniem.
  4. Nakładaj na talerz małe porcje.
  5. Możesz też używać mniejszych talerzy. Dzięki temu nie będziesz miała możliwości nałożenia sobie zbyt dużej objętości jedzenia.
  6. Zwracaj uwagę na kolor, fakturę, zapach, a nawet dźwięki powstające podczas przygotowywania i jedzenia różnych potraw.
  7. Odgryzaj małe kęsy.
  8. Żuj dokładnie.
  9. Jedz powoli.
  10. Aby bardziej skupić się na jedzeniu, spróbuj jeść niedominującą ręką (czyli tą, którą nie piszesz).

"Uważne" jedzenie jak każdy nawyk wymaga czasu i wielokrotnego powtarzania zanim stanie się to naturalne. Nie zniechęcaj się jednak! Twoje ciało Ci za to podziękuje.